Emmaus Åland nominerat till Nordiska rådets miljöpris

Emmaus Åland, Greta Thunberg och fem andra är nominerade till Nordiska Rådets miljöpris 2019. Årets fokus är på initiativ som minskar vårt materiella fotavtryck genom att göra mer och bättre av mindre.

– Det är precis vad hela Emmaus går ut på, allt från återanvändning, socialt arbete, stadsodling och Emmaus returcafé. Vi strävar efter fler slutna kretslopp, förklarar styrelseordförande Carina Aaltonen.

Nordiska rådets motivation: "Emmaus Åland gör ett värdefullt arbete med att kombinera flera olika element av hållbar konsumtion och produktion i sin verksamhet. I butikerna säljs återbruksvaror, allt från leksaker och elektronik till kläder, möbler och porslin. I verkstaden redesignas varor som får nytt liv. I den nyskapande restaurangen görs vegetarisk klimatsmart mat på matsvinn från lokala affärer. Köksavfallet omvandlas till jord för Emmaus stadsodling. Dessutom får de som står längst borta från arbetsmarknaden nya möjligheter genom Emmaus olika arbetsmarknadsprojekt."

– Emmausbutikerna, sorteringen, stadsodlingen och restaurangen erbjuder arbetsträning och social rehabilitering på ett väldigt praktiskt sätt. Matgästerna och de som arbetar i trädgården ser tydliga resultat när skörden hamnar på tallriken, och matresterna sedan blir jord på nytt genom kompostering. Från jord till bord och tillbaka till jord igen vilket passar bra in i vårt cirkulära tänkande, berättar Camilla Karlsson som är ansvarig för restaurangen och föreningens sociala arbete.

Prisutdelningen sker i Stockholm den 29 oktober.

– Nomineringen är ett stort erkännande för vårt arbete och ger oss inspiration att göra ännu mer och ännu bättre av ännu mindre. Allt för att på riktigt skapa ett hållbart samhälle, säger verksamhetsledare Robert Jansson.