Emmausfestivalen 2018

Emmaus vision om ett hållbart samhälle - i en sprakande, dansant och kreativ festival där musiken leder oss genom augustikvällarna! Vi samtalar om och dansar för ett rättvist och solidariskt samhälle med klimatet i fokus. Hos oss är alla välkomna, ingen är illegal och vi tar omställningen till nästa nivå. Kom med!

Emmaus vision of a sustainable society - expressed in a creative festival where music leads our way through the August nights! We talk about and dance for a fair society with the climate in focus. Everyone is welcome, no-one is illegal and we are taking the transition to the next level. Join us!

Emmausfestivalen genomförs med stöd av Svenska Kulturfonden, Föreningen Konstsamfundet, Mariehamns stad, Ålands Landskapsregering och ABF på Åland.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Program (ändringar kan förekomma. Längre information nedan!)

ÖVERSIKT

Torsdag 9 augusti
21:00 Film/movies: Rifles or Graffiti, 3 Stolen Cameras and discussion in English

Fredag 10 augusti
12:30-13:30 Etisk och hållbar finansiering [panelsamtal]
13:30-14:15 Matsuveränitet [panelsamtal]
14:45-15:30 Klimatsmart mat [panelsamtal] Obs - på Emmaus returcafé
INSTÄLLT 15:45-18:00 Stadsodling i praktiken [workshop] Obs - på Emmaus returcafé
17:00 Emmausgården öppnar!
17:30 -19:00 Flyktingskap, statslöshet och aktivism [panelsamtal]
19:30 Karin Bergström [konsert]
20:30 Irene Häger och de Strandsatta [konsert]
21:45 Danceoke med ÖFA-kollektivet [dans]
23.00 Whatclub med Dimitrij Kuptsov [konsert]

Lördag 11 augusti

13:30-15:30 Spela samba med Rrriotsamba [workshop]
17:00 Emmausgården öppnar!
17:00-18:00 Livet i en post-konsumistisk värld [panelsamtal]
18:15-19:15 Vi säljer inte allt [panelsamtal]
19:30–20:30 After #metoo - results and strategies [panel discussion] in English
21:00 EUGEN [konsert]
22:00 Rrriotsamba [konsert]

Alla programpunkter anordnas på Emmaus bakgård, Strandgatan 20, om inget annat anges.

Konferencier: Linnea Sundblom

################### Detaljerat program ###################

Torsdag 9 augusti

21:00 Rifles or Graffiti och 3 Stolen Cameras [film]
Med livet som insats riktar filmskaparna strålkastaren mot Afrikas sista koloni: Västsahara. I 40 år har Sahrawi-folket väntat på den utlovade FN-omröstningen som skulle ge dem tillbaka deras självstyrelse och avsluta ockupationen av Västsahara. Rifles or Graffiti vittnar om det stora förtryck som Sahrawi-folket har utsatts och fortsätter att utsättas för.

I samband med detta visar vi också filmen 3 Stolen Cameras som visar på avsaknaden av pressfrihet som råder i Västsahara. Efter filmerna: diskussion tillsammans med Erik Hagen från Western Sahara Resource Watch och Støttekomiteen for Vest-Sahara.

Fredag 10 augusti

12:30-13:30 Etisk och hållbar finansiering - hur kan banksektorn jobba hållbart? [Panelsamtal]

Med utgångspunkt i exemplet Västsahara diskuterar vi hur banksektorn kan arbeta för att säkerställa att investeringar inte bidrar till brott mot mänskliga rättigheter. Vilka problem finns idag? Vilka system finns på plats? Vad kan du själv göra?

Deltagare: Erik Hagen, Western Sahara Resource Watch och Støttekomiteen for Vest-Sahara, Tom Pettersson, Ålandsbankens fondbolag. Moderator: Martha Hannus, hållbarhetsansvarig på Emmaus Åland

13:30-14:15 Matsuveränitet: makten över maten [panelsamtal]

Den industriella modellen där man producerar hårt besprutade matvaror som man skickar runt jorden, och där lokalbefolkningen allt mer tappar kontrollen över sin egen matproduktion, är allt mindre hållbar. På Åland är vi beroende av transporter för vår matförsörjning, och maten vi äter kommer från hela världen. Men vad är alternativen? Vem bestämmer hur maten produceras? Hur skapar vi inflytande över matproduktionen - på lokal nivå? Kan mat betraktas som vilken vara som helst? Hur länge kan Åland försörja sig själv?

Deltagare: Irene Häger och Ylva Planman, praktikanter hos Framtidsjorden i Kudumbam, Carina Aaltonen, ordförande Emmaus Åland, Tage Eriksson, livsmedelsproducent på Hammarudda gård och tidigare ordförande för Ålands producentförbund. Moderator Heidi Hendersson

14:45- 15:30 Klimatsmart mat: Hur gör vi rätt val? Samtal om mat, odling och svinn [panelsamtal]

OBS: plats: Emmaus Returcafé, Statens Ämbetshus (ingång från parkeringen) Cafét är öppet!

En tredjedel av hushållens klimatpåverkan kommer (enligt Naturskyddsföreningen) från maten vi äter - eller slänger. Hur kan vi minska vår klimatpåverkan genom att ändra på vad vi äter? Är besprutade åländska tomater bättre än ekologisk avocado? Hur gör man en restaurang klimatneutral? Vilka val kan du själv göra?

Deltagare:
Oscar Lindholm, måltidsekolog och kökschef på Emmaus returcafé,
Jaana Ojanen, hortonom, agrolog och projektledare för Emmaus stadsodling,
Irene Blomqvist, masterstuderande i global hälsa och inspiratör hos Ålands Natur och Miljö
Moderator: Heidi Hendersson

INSTÄLLT PÅ GRUND AV SJUKDOM 15:45-18:00 Stadsodling i praktiken [workshop]

Öppen trädgård och pysselverkstad i Emmaus stadsodling (barnvänligt!)

Hälsa på i Emmaus stadsodling, en del av Central Baltic-projektet Gardens of Possibilities. Titta, lukta och smaka! Vik din egen odlingskruka och så ett frö, och pröva på att knyta en ampel av en gammal t-shirt. Jaana Ojanen, projektledare, tipsar om enkla växter som du kan odla hemma på fönsterbrädan.

På Emmausgården från kl 17:00 och framåt:

Klimatsmart mat och bar med Oscar och Joel
Tantkraftscafé med starkt kaffe och hembakade godsaker

Vi serverar klimatsmart gatumat och fräscha drinkar! Emmaus returcafés måltidsekolog Oscar Lindholm står för maten medan Joel Lindholm är barmästare. Han svänger ihop läskande alkoholfria drinkar. Det blir kreativa smaksensationer. Maten och drinkarna är tillredda enligt Emmaus returcafés klimatsmarta koncept – låg miljöpåverkan och stor del svinnvaror.

Dessutom serverar Emmaus Ålands frivilligarbetare kaffe, te, saft, hembakat fikabröd, ålandspannkaka och mackor.

Ålands Natur och Miljö berättar om återbruk och plastbantning - pröva på att göra din egen bivaxduk! Framtidsjorden berättar om sin verksamhet och Abf om studiecirkel som metod.

Pausmusik i högtalarna av DJ Skivbörsen! Skivbörsen har öppet från kl 17.00 och framåt.

17:30-19:00 Flyktingskap, statslöshet och aktivism [panelsamtal]

Människor flyr från sina hemland av olika orsaker. Kriser, krig och miljökatastrofer har alla spelat sin roll i att allt fler väljer att lämna sina hem för att överleva. Samtidigt mobiliserar extremhögern sina krafter runt hela Europa. För att möta de humanitära behoven, stoppa den växande rasismen och påverka våra politiker i rätt riktning behöver vi kunskap och inspiration. Därför ordnar vi ett panelsamtal om flyktingskap, statslöshet och aktivism. Vad innebär det att vara statslös? Hur ska vi hantera dessa frågor? Hur ser flyktingströmmarna ut på plats? Vad kan vi göra - hur kan vi påverka?

Deltagare:
Erik Hagen, Western Sahara Resource Watch och Støttekomiteen for Vest-Sahara,
Frans Jansson, åländsk aktivist som arbetat med flyktingmottagning på gräsrotsnivå i Aten
Axel Kronholm, åländsk journalist som rapporterat bland annat om eritreanska flyktingar i Sudan samt om folkgruppen rohingya i Burma.
Moderator Martha Hannus, hållbarhetsansvarig Emmaus Åland

19:30 Karin Bergström [konsert]

”Genren vispop genererar inga coolhetspoäng 2018, men Karin Bergström behärskar sin konstart till fulländning. Med Sofia Karlsson som mentor och bollplank sjunger hon visor som låter som ett öppet fönster en vårdag.”

Så skrev Jan Gradvall i Dagens Industri (23/2/2018) och vi på Emmaus kan bara hålla med, och välkomnar sommarålänningen Karin Bergström till Emmausgårdens scen.

20:30 Irene Häger och de Strandsatta [konsert]

Irene Häger och de Strandsatta är en trio som spelar allt från snyftande blues, jazziga visor till dansande pop och rock. Bandet består av de tre vännerna gitarristen Niklas Karlsson, basisten Dexter Mäkelä och sångaren Irene Häger. Tillsammans med sina olika bakgrunder och erfarenheter komponerar de ihop gamla och nya godingar i ett nytt stuk med ett soft sound.

21:45 Danceoke med ÖFA-kollektivet [upplevelse]

Som karaoke fast med gemensam dans bjuder ÖFA-kollektivet på ett framträdande där vi tillsammans tolkar och rör oss till dans- och musikvideos. Framträdandet blir en gemensam upplevelse där alla tillsammans riktar sig mot skärmen, där man ruckar på relationen mellan publik och artist och ger deltagarna ett speciellt fokus. ÖFA Danceoke har tidigare gjort alla möjliga framträdanden, från Uppsala bibliotekariers firmafest till att öppna för The Knife i Stockholm. På fredag avslutar de kvällen med att bjuda upp till dans. Det finns inga rätt eller fel - kom som du är och släpp loss tillsammans med oss! ÖFA-kollektivet är ett scenkonstkollektiv, en stödgrupp och ett nätverk. Sedan starten 2004 har de arbetat fram flera scenkonstproduktioner, workshops, utställningar och klubbperformances.

23.00 Whatclub med Dimitrij Kuptsov [konsert]

Whatclub firade förra året tio år av la pompe, under den tiden har många såväl på Åland som utsocknes fått uppleva bandets unika variant av gypsy swing. Bandet grundades som en trio av gitarristerna Richard Palmer och Jochum Juslin samt kontrabasisten Kjell Dahl och utökades senare med violinisten Andreas Nyberg. Den fjärde skivan Mariehamn Noir släpptes i juli. På Emmausfestivalen gästas Whatclub av Dmitry Kuptsov, som utöver att vara en av Rysslands främsta gypsygitarrister även lär ha utsetts till hedersmanouche på Djangofestivalen i Samois-sur-Seine...

Lördag 11 augusti

13:30-15:30 Spela samba med Rrriotsamba [workshop]

Kom och lär dig spela samba-slagverk! Missa inte chansen att trumma, svettas och känna energin tillsammans med den feministiska musikföreningen Rrriotsamba som tidigare spelat på demonstrationer över hela Sverige samt på Åland Pride. Workshopen kräver inga förkunskaper, men har ett begränsat antal platser. Föranmälan krävs senast den 10 augusti till kristoffer.berglund@emmaus.ax. Först till kvarn! Programpunkten genomförs i samarbete med Abf på Åland. Är vädret bra hålls workshopen på Emmaus bakgård - regnar det hålls workshopen på Uncan.

På Emmausgården från kl 17:00 och framåt:

Tantkraftscafé med starkt kaffe och hembakade godsaker! Emmaus Ålands frivilligarbetare kaffe, te, saft, hembakat fikabröd, ålandspannkaka och mackor. Pausmusik i högtalarna av DJ Skivbörsen!

17:00-18:00 Livet i en post-konsumistisk värld: Samtal om en annan framtid [panelsamtal]

Den globala konsumtionen kräver i dagsläget 1.7 jordklot. Det är tydligt att ekonomin, som ursprungligen stod för hushållning av resurser, har misslyckats. Vår ekonomi bygger på tillgång till olja, som är en sinande resurs. En omställning till ett samhälle med andra konsumtionsmönster är nödvändig. Hur kan vi leva livet utanför konsumtionsspiralen? Vad ska vi göra när överflödet tar slut? Vilka strategier har vi för att hantera klimatångest och rädsla för framtiden?

Deltagare: Petra Granholm, Ålands fredsinstitut, Micke Larsson, hållbarhetsstrateg Ålands landskapsregering, Carina Karlsson, poet. Moderator Erica Scott.

18:15-19:15 Vi säljer inte allt: samtal om svåra föremål, ord och tabun [panelsamtal]

Sexistiska, rasistiska eller våldsförhärligande föremål - hör de hemma i en second handbutik? Eller på ett museum? Ord som tidigare var allmängods väcker idag anstöt. Synen på föremål och ord förändras över tid - och hur ska vi idag förhålla oss till ord och symboler? Vilket ansvar har vi, och var drar vi gränsen? Välkommen till ett samtal om normer och tabun - med utgångspunkt i föremål från Emmaus sortering.

Deltagare: Nina Nyman, doktorand i genusvetenskap och före detta chefredaktör för tidskriften Astra, Hanna Hagmark-Cooper, museichef Ålands sjöfartsmuseum, Martha Hannus, hållbarhetsansvarig Emmaus Åland. Moderator Danielle Lindholm.

19:30 – 20:30 After #metoo - results and strategies [panel discussion] in English

The #metoo-campaign has gained a lot of attention during the last year. But what was the actual impact of the campaign? Can we talk about feminism in a new way now? Where did the campaign take us, and who actually was heard? Which questions are most relevant to continue working with - globally and locally?

Participants: Nina Nyman, doctoral student in gender studies and former editor in chief for the feminist magazine Astra, Nawel Atsfaha, psychologist and artist from Algeria and Johanna Fogelström, discrimination ombudsman on Åland

21:00 EUGEN

Åländska enmansakten EUGEN spelar pop på svenska - poetiska låttexter som svävar mellan dagdrömmar och realistiskt grubbel framfört med elgitarr och sång. Låtarna berör allt från längtan, sorg och att ha en trivsam tillvaro. För närvarande kan man lyssna på två demos som finns här https://soundcloud.com/eugen94. Ett par singlar förväntas dyka upp till hösten 2018.

22:00 Rrriotsamba [konsert]

Den feministiska musikföreningen Rrriotsamba har tidigare spelat på demonstrationer över hela Sverige samt på Åland Pride! De kommer att avsluta Emmausfestivalen med pompa, ståt och oemotståndliga rytmer. Med deras slagverk, dans och rena musikglädje kommer avslutningen ge svallvågor över hela ön! Ta med dig vänner och bekanta och dansa med oss!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Kontakt: martha@emmaus.ax