Emmausfestivalen 2018

TORSDAG 9 AUGUSTI

19:00 Visning av Rifles or Graffiti och 3 Stolen Cameras

Med livet som insats riktar filmskaparna strålkastaren mot Afrikas sista koloni: Västsahara. I 40 år har Saharawi-folket väntat på den utlovade FN-omröstningen som skulle ge dem tillbaka deras självstyrelse och avsluta ockupationen av Västsahara. Rifles or Graffiti vittnar om det stora förtryck som Saharawi-folket har utsatts och fortsätter att utsättas för. I samband med detta visar vi också filmen 3 Stolen Cameras som visar den avsaknad av pressfrihet som råder i Västsahara.

Vi smygstartar festivalen redan på torsdagen med dessa två mycket viktiga filmer!

FREDAG 10 AUGUSTI

19:30 Karin Bergström

”Genren vispop genererar inga coolhetspoäng 2018, men Karin Bergström behärskar sin konstart till fulländning. Med Sofia Karlsson som mentor och bollplank sjunger hon visor som låter som ett öppet fönster en vårdag.”

Så skrev Jan Gradvall i DI (23/2/2018) och vi på Emmaus kan bara hålla med. Vi är därför glada att sommarålänningen Karin Bergström kommer till Emmausfestivalen!

20:30 Irene Häger och de Strandsatta

Irene Häger och de Strandsatta är en trio som spelar allt från snyftande blues, jazziga visor till dansande pop och rock. Bandet består av de tre vännerna gitarristen Niklas Karlsson, basisten Dexter Mäkelä och sångaren Irene Häger. Tillsammans med sina olika bakgrunder och erfarenheter komponerar de ihop gamla och nya godingar i ett nytt stuk med ett soft sound. På fredagen kommer de till Emmausfestivalen för att göra just det!

LÖRDAG 11 AUGUSTI

22:00 2 souls = 1 heart

Two souls = 1 heart är ett konstperformance om mänskliga rättigheter, kvinnors röst och mod att slå sig fria och vara sig själva! Med kroppsspråk, musik, eld, kärlek och glädje gör performanceartisten Boryana Ivanova och elddansaren Alexandra Sjöblom ett tankeväckande och vackert verk som hjälper oss på Emmausfestialen att avsluta på topp! Freedom for all to speak, to love, to live!

22:30 Rrriotsamba

Den feministiska musikföreningen Rrriotsamba har tidigare spelat på demonstrationer över hela Sverige samt på Åland Pride! Nu kommer de till Emmausfestivalen för att hålla en workshop och avsluta lördagen med pompa och ståt. Med deras slagverk, dans och rena musikglädje kommer avslutningen ge svallvågor över hela ön!

Ta med dig vänner och bekanta och dansa med oss, det kommer bli en fin kväll!

Workshoppen kräver föranmälan, mer information kommer.

Må-fre 10-19