Hiroshima-dagen 2019

Kom med och uppmärksamma Hiroshima-dagen den 6 augusti!

Emmaus Åland bjuder traditionsenligt in till ljusceremoni i Sjökvartetet kl 21.00. I år ordnar vi även ett panelsamtal i Lagtinget på tema kärnkraft och säkerhet kl 18.30. Mer information nedan - välkomna!

_______________________________________
Panelsamtal och diskussion, Ålands lagting 18.30-20.00

Kärnkraft hör inte hemma i en fossilfri värld – ett samtal om kärnavfall, säkerhet och energiförsörjning

Mängden kärnavfall ökar hela tiden. Fler slutförvar planeras i Östhammar – inte långt från Åland. Röster höjs för att utöka kärnkraften för att ersätta fossila bränslen. Hur ser kopplingen egentligen ut mellan kärnkraft och kärnvapen? Hur ska kärnavfallet förvaras, och vilka risker medför det för människor och miljö? Är kärnkraften verkligen utsläppsfri?

Välkommen till ett panelsamtal med Kirsti Kolthoff, Swe Q och representant i Miljörörelsens kärnavfallssekretariat, Milkas, för Gröna Kvinnor, Åsa Lindstrand, ordförande i Opinionsgruppen för säker slutförvaring i Östhammar (OSS), Carina Aaltonen, lagtingsledamot samt ordförande i Emmaus Åland. Samtalsledare: Heidi Hendersson

Efter samtalet bjuder vi på fika och mingel innan gemensam promenad till Sjökvarteret ca 20.30 .

Högtidlighållande av Hiroshima-dagen, Sjökvarteret 21.00

Tal av Kirsti Kolthoff och musik av Elina Granlund och Francine Eriksson
Kvällen avslutas med ljusceremoni, då ljuslyktor läggs i vattnet.

Hiroshima

Den 6 augusti 1945 fälldes atombomben över Hiroshima och den 9 augusti 1945 över Nagasaki. Åtminstone 70.000 människor i vardera staden dödades omedelbart eller inom ett par timmar. Ungefär lika många har senare dött av strålskador. Fortfarande dör folk av bombernas effekter då de överlevande i högre grad än genomsnittet drabbas av cancer och lider av för högt blodtryck.

Atombomberna över Hiroshima och Nagasaki var de första och hittills enda atombomberna som använts i krig. De båda städerna har i dag blivit viktiga symboler för allt arbete mot kärnvapen.

Hiroshimadagen uppmärksammas för att hedra minnet av de som föll offer för atombomberna samt för att manifestera vikten av fredsarbete.

Må-fre 10-19